61093, м. Харків вул. Озерянська, 5; 61051, м. Харків вул. Клочківська, 337А
показати на карті
31.01.2022

Час робити відкриття!

Усі з дитинства знають,
що ось "це" і "це" неможливе. 
Але завжди знаходиться невіглас, 
який цього не знає. 
Саме він і робить відкриття. 
А. Ейнштейн

Кого ми називаємо обдарованою людиною?
Про обдарованість говорять в тому випадку, якщо людина (в будь-якому віці!) має цінні для суспільства уміння та здібності. Наприклад, людину, яка з'їдає 50 хот-догів за хвилину складно назвати обдарованою або талановитою.
Дитина, котра виділяється  досягненнями або має внутрішні задатки для таких досягнень, ти хто? Давайте розкладемо все по поличках і вам, шановні дорослі, можливо, стане легше зрозуміти, що ваша дитина цілком природна та оригінальна. Тобто – неповторна. 
Про здібності
Більшість спеціалістів визнають, що рівень розвитку дитини, її характер та своєрідність – завжди результат складної взаємодії спадковості та соціального середовища (ігрового, навчального, трудового). Тому вважається, що обдарованість конкретної дитини в більшості залежить від грамотно організованої атмосфери підтримки. Тоді, коли  кожний  зможе бути самим собою.
Насправді, кожна дитина має власні унікальні анатомо-фізіологічні задатки (і чекає, що хтось допоможе розвинути вроджені якості), схильності (вибрана спрямованість на визначену діяльність, бажання нею займатись) та здібності (індивідуальні якості, які визначають успішність якого-небудь виду діяльності). 
Розрізняють елементарні загальні здібності (відчувати, сприймати, мислити, переживати, приймати та здійснювати рішення, запам'ятовувати) та спеціальні здібності, що надають виразність елементарним здібностям (почуття ритму, музичний слух). Якщо дитина володіє елементарними загальними здібностями, вона порівняно легко набуває різних знань та вмінь (наприклад, високий рівень фонетичного слуху, а якщо спеціальними – їй легко буде досягти високих результатів в якій-небудь визначеній діяльності (стати поетом при високому рівні розвитку здібностей підбирати рими).
Але! Саме дорослі мають допомогти та вчасно підтримати розвиток загальних складних здібностей в дітей (здібності до праці, навчання, гри, спілкування одного з одним). З часом використовуючи загальні складні здібності (до певних професійних дій), молоді люди досягають високих професійних вершин.

Про визначення  здібностей у дитини
Можливо, дитина готова дивувати вас, весь світ і насолоджуватись, якщо у неї вже у дошкільному віці проявляться спеціальні здібності:

  •  математичні - цікавість до чисел та дій з ними, прагнення до математичного пошуку;
  • конструктивно-технічні - наявність яскравого просторового уявлення, зацікавленості gриборами, конструкціями, прагнення їх eдосконалювати, створювати нові;
  • загальні художні - здібності до художнього бачення світу, підвищений інтерес до художньої діяльності, естетичної позиції;
  • музичні - почуття ритму, музична пам'ять, бажання слухати музику;
  • літературні - образність та виразність мови, емоційність, творче уявлення, здатність до мовного вираження душевного стану людини;
  • до зображувальної діяльності - розвинуті образне уявлення та пам'ять, правильна оцінка форми предмету, його пропорцій, розташування у просторі, здатність передавати кольорову гамму. 

Визначити ці здібності можливо, коли ви уважно та тепло спілкуєтесь з дитиною, проявляєте щирий інтерес до того, що вона робить. Щоб визначити, які ж здібності вашої дитини принесуть задоволення та високі результати в майбутньому, поспостерігайте за діяльністю дитини в  процесі виконання різних завдань. Прослідкуйте за її діями, а також за виконанням нових завдань в нових умовах. Якщо говорити вже зовсім серйозно, зверніть увагу на те, як швидко дитина оволодіває певною діяльністю, на якісний рівень її досягнень, схильність до занять. При цьому, найважливіший показник  - співвідношення успішності та зусиль, що витрачаються на досягнення цих результатів. Так, якщо домашнє завдання з  математики в 4-му класі учень робить більше  години (коли іншим дітям для цього завдання достатньо півгодини), то поки що про математичну обдарованість учня/учениці мова поки що не йде. АЛЕ! Батькам слід подумати і виділити час для її відпочинку. Можливо, в цьому і є підтримка цієї дитини розвивати власні здібності, в своєму ритмі! Правильний відпочинок – це одна з умов підтримки  власних здібностей людини.

Про обдарованість, талант, геніальність
Обдарованість – це комплекс здібностей, які дозволяють людині особливо успішно займатися певною діяльністю і виділяють його серед інших людей, зайнятих тією ж діяльністю. Наприклад, учні-переможці предметних олімпіад. Обдарованість розвивається протягом життя (!) і визначає можливості людини у досягненні більш високих непересічних результатів. Це означає, що людина, котра одного разу виявила, що вона в чомусь успішна, скоріше буде успішна і надалі, тільки потрібно допомогти їй зрозуміти це своєчасно!
Коли видатні здібності дозволяють виконати завдання самостійно, оригінально і з особливим успіхом – ми говоримо про талант. Геніальність – найвищий ступінь талановитості, яка дозволяє створювати щось принципово нове. Основний показник геніальності – це продуктивність діяльності, її унікальність, результативність та довговічність. Такі прості визначення!!! Все, що необхідно – це видатні здібності, самостійність, оригінальність, творчість.

Про умови розвитку потенціалу дитини
Шановні дорослі, умови розвитку потенціалу дитини – це, насамперед, підтримка дорослих, багате культурне середовище, послідовне,  цілеспрямовані виховання та навчання.
Тільки при підтримці дорослих дитина навчається розмірковувати, відповідати на наступні питання:
- як і чому виникла та чи інша проблема?
- що я можу отримати в результаті власних дій?
- наскільки це реально?
- що я можу зробити для здійснення бажаного?
- що мені заважає?
- як впоратися з цією перепоною?
- як відобразиться те, що я задумав, на інших людях, які опинились втянутими в цю ситуацію? та інші.

Ідея про те, що кожна людина здатна до всього – невірна. Правильне судження – кожна людина здатна до чогось корисного для суспільства. 
Нездатність теж не буває "взагалі", а розглядається тільки у зв'язку з певним видом діяльності. І прохання до  батьків в тому, щоб замітити, до чого здатна (або нездатна) їх дитина.

До речі, шановні дорослі, не забувайте, що здібності, обдарованість і талант можуть прокинутись в будь-якому віці, і, можливо, саме ваші неповторні діти зможуть розбудити їх і у вас!